De Sleutel Logo

VAAR MEE voor het GOEDE DOEL!
Ga naar het inschrijvingsformulier



VAAR MEE voor het GOEDE DOEL!
Ga naar het inschrijvingsformulier



FAQ (sorteer hierboven op onderdeel)

Hoe gevaarlijk is experimenteren?

Op deze vraag kan enkel genuanceerd geantwoord worden. Het risico hangt immers samen met een veelheid van aspecten. Het ‘gevaar’ is niet enkel afhankelijk van het soort product waarmee men experimenteert. Het risico hangt ook samen met het milieu waarin iemand opgroeit en de persoonlijkheid van de gebruiker.   

1. Niet alle experimenten monden meteen uit in verslaving

2.  Of druggebruik een probleem wordt hangt af van verschillende factoren

3. Experimenteel, recreatief, of ...?

Stepping-stone-theorie: wat moeten we nu geloven?

Vijftien jaar geleden werden ouders van experimenterende jongeren gerustgesteld met het ontkrachten van de stepping-stone-theorie. Het is inderdaad niet zo dat het eenmalig gebruik van een middel een keten van telkens zwaarder gebruik in werking zet. Maar het ontkennen van de stepping-stone-theorie heeft in de hoofden vaak een ander misverstand doen groeien: experimenteren kan geen kwaad. Waar zitten de misverstanden, wat moeten we nu geloven?

Is het cannabisgebruik bij jongeren in Nederland hoger of lager in vergelijking met Vlaanderen?

In Nederland heeft men de voorbije 40 jaar geëxperimenteerd met het coffeeshopmodel. Bij ons werd er - met de gewijzigde regelgeving sinds 2003 - eerder gekozen voor een gedoogbeleid. Hoe evolueerde het druggebruik en wat zegt dit over het al dan niet legaliseren van bijvoorbeeld cannabis? Enkele feiten en fabels.

Kan de school het ontwikkelen van grensoverschrijdend gedrag helpen voorkomen?

Een kind dat niet wil luisteren in de klas, dat de klas op stelten zet, of de leerkracht schopt,... Hoe kan je kinderen beter beschermen tegen het ontwikkelen van grensoverschrijdend gedrag? … Hoe voorkom je ernstige gedragsproblemen, zoals delinquentie en druggebruik?

Even binnenkijken in onze opname-afdeling voor minderjarigen in Eeklo?

Hoe verloopt een traject in de praktijk? (bekijk het filmpje)

Is in de aarde wroeten of schilderen ook een vorm van therapie?

Is een opname te combineren met school?

Wat verwachten van een hulpvraag?

Is werk te combineren met hulp?

Hoe biedt een ambulant centrum ondersteuning aan scholen en instellingen?

Hoe hou je tijdens een opname contact met je kind?

Wat kan je als ouder of vriend(in) verwachten na een hulpvraag?

Waar kan je terecht?

De Sleutel werkt multidisciplinair: wat houdt dit in?

Interactiegroep: wat?

Drugbehandelingskamer: wat?

Onze structurerende en pedagogische behandelmethodiek: hoe operationaliseren we die aanpak?

Wat is een therapeutische gemeenschap?

Wat doet De Sleutel?

De Sleutel situeert zich binnen de gezondheidszorg en richt zich naar mensen met drugproblemen en risicogroepen met een aanbod van preventie, hulpverlening en werkgelegenheid in Vlaanderen.

<< Start < Vorige 1 2 3 Volgende > Einde >>
Pagina 2 van 3

Inschrijven E-zine

Invalid Input

drugsindehersenen

drugsinhetlichaam