Jaarverslag Sociale Werkplaats De Sleutel

Zo bleken er hindernissen rond de opstart van de inhoudelijke modules te Antwerpen. Ondanks deze moeilijkheden slaagden we er toch in om een constante instroom van geïnteresseerden in onze modules mogelijk te maken.
Men heeft de weg gevonden en dat is zeer positief. Ondertussen kunnen we stellen dat ons inhoudelijk werk in Antwerpen stilaan gekend is en gewaardeerd wordt.

In het najaar van 2011 konden ook twee nieuwe projecten worden opgestart:

• Stadslandbouw

We dienden een dossier in voor de federale oproep “innovatieprojecten binnen de sociale economie” rond het thema stadslandbouw. Dit dossier werd goedgekeurd en kon in september 2011 opstarten. Dit project duurt in eerste instantie 12 maanden. Willem Van Gucht werd aangeworden om dit project vorm te geven. Het idee is simpel: op braakliggende stukken grond in de stad aan tuinbouw gaan doen. De opbrengst gaat naar de vrijwilligers die meewerken en naar de Sociale Kruidenier.
De medewerkers die dit project mee vorm geven zijn de vrijwilligers die in onze module activering actief zijn. Daarnaast geven we de mogelijkheid aan vrijwilligers uit de buurt van onze stadstuin om mee te werken.Je kunt de activiteiten van dit project volgen via de facebook.

• ESF project POP – persoonlijk ontwikkelingsplan

Een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) is broodnodig in een organisatie die wil staan voor groei van mensen, competentiemanagement, trajectmatig werken, inclusief werken, eigenaarschap.
Daarom zijn we heel blij dat we in 2011 konden opstarten met het ESF project POP in de sociale economie. Samen met een aantal partners uit de sociale economie timmeren we aan knowhow en aan methodieken om het POP verhaal in onze organisaties te verankeren. Onze partners zijn ’t Rad (kringwinkel regio Brugge), De Cirkel (kringwinkel Lokeren), Manus en SST (koepel sociale werkplaatsen). Dit project loopt tot eind 2012 waar een event zal georganiseerd worden om de resultaten van deze methodiekontwikkeling te presenteren.

Lees het volledige jaarverslag hier.