Studiedag TOPspel is voltreffer

De toon werd meteen goed gezet door Chrissie Spring  van de Oxfordshire County Council (UK). Als voormalig hoofd van de “Behaviour Support Service Children Young People and Families”  gaf ze een welgesmaakte uiteenzetting over haar ervaringen met het Good Behaviour Game. Haar energieke persoonlijkheid en gevoel voor humor deed het publiek lachen met hilarisch herkenbare situaties. Af en toe werd hier en daar zelfs een traan weggepinkt.

chrissie web
Tijdens de pauze werd al duidelijk dat de interesse van de aanwezigen was gewekt. Ze zaten dan ook op het puntje van hun stoel wanneer het team preventie van De Sleutel de werking van TOPspel uit de doeken deed.

Daarna stelde Dr Geertje Leflot het onderzoek voor dat Thomas More gaat uitvoeren in samenwerking met de KU Leuven. Ze schetste een duidelijk beeld over het opzet, de verwachte inspanningen én de voordelen voor de scholen.

 

dr leflot web

Onderzoekster Geertje Leflot (Thomas More) schetste duidelijk de voordelen van TOPspel

Uit de praktijk
Het laatste woord vóór de middag was voor de leerkrachten die dit schooljaar reeds aan de slag gingen met TOPspel.

Karen Jonckheere, juf 2e leerjaar in OLGO Oostende, vertelde hoe ze onmiddellijk na de eerste training de omslag had gemaakt naar een positieve houding ten opzichte van haar leerlingen ipv de hele dag door te lopen kijven.

Karen Jonckheere web

Haar nieuwe positieve ingesteldheid doet haar leerlingen groeien en geeft haar als leerkracht een bepaalde rust.

Isabel Maeyens web

Isabel Maeyens, juf 5e  leerjaar in basisschool de Heilige Familie te Oudenburg, kreeg dit jaar een klas die al jaren een slechte reputatie met zich meedroeg. De taakspanning was ver te zoeken en ook de relaties tussen de leerlingen liepen geregeld spaak. Hoewel de leerlingen eerst wat argwanend stonden tegenover het ‘zoveelste beloningssysteem’, zijn ze helemaal gewonnen voor TOPspel. De sfeer in de klas is heel wat verbeterd en zelfs ouders zijn enthousiast over de bereikte resultaten.

Na de middagpauze konden de deelnemers kiezen uit 3 sessies. Tijdens de eerste workshop stonden vier ervaren TOPspelleerkrachten klaar voor een ontmoetingsmoment waarbij de deelnemers al hun vragen op hen mochten afvuren. groep 1 web 

 

In sessie 2 kon Dr Leflot nog dieper ingaan op het verloop van het onderzoek en scholen warm maken om effectief deel te nemen.

In de derde sessie wilden we ‘Het gat in de haag’ onder de aandacht brengen. Tenslotte begint het trainen van sociale vaardigheden reeds in de kleuterklas en ook daarvoor hebben we bij de Sleutel een fantastische methode.

johan van de walle

Aan het einde van de dag was iedereen overtuigd van de mogelijkheden van TOPspel: het is een uniek project met een sterke methodiek. De top is eraf en wij staan te popelen om volgend jaar met de scholen aan de slag te gaan. TOP!

Inie Liekens

(mei 2014)

 

 

 

Lees meer over opleidings- en trainingsaanbod

Lees meer achtergrondinformatie over TOPspel

Lees meer over didactisch materiaal