Dankzij TOPspel wordt er minder gebabbeld, ook tijdens de gewone lessen

“TOPspel is een methodiek – gebaseerd op het Good Behaviour Game – die je flexibel kan integreren in bestaande lessen”, zo vertelt Jennifer Troch (24) die lesgeeft in het vierde leerjaar in de Vrije basisschool Sint-Paulus uit Drongen. 

ik steek mijn vinger op webDe directie van haar school besliste om deze methodiek die uitgaat van de kracht van het positief ondersteunen van leerlingen en het belonen van positief gedrag te introduceren en een coachingstraject voor de leerkrachten op te starten. Intussen heeft Jennifer het TOPspel tientallen keren in de klas gespeeld. Met de leerlingen wordt dan telkens afgesproken waarop gedurende een tiental minuutjes geoefend (vb netjes werken) zal worden en welke beloning ze kunnen krijgen (vb samen een dansje doen).

jennifer troch leerkracht st paulus

Ik merk dat de leerlingen hierdoor beter opletten en rustiger worden. Mede dankzij die beloningsgerichte aanpak babbelen de leerlingen nu ook tijdens gewone lessen duidelijk minder. Dankzij De Sleutel leerde ik een extra tool kennen die ik zeker zal aanwenden om moeilijkere leerstof aan te reiken”.

 

De TOPspelmethodiek, ontwikkeld ism Thomas Moore Hogeschool en de KU Leuven, wordt duidelijk gesmaakt en speelt ook goed in op de noden van leerkrachten die worstelen met steeds drukkere en mondiger wordende leerlingen. Voor 2015 zit de agenda voor coaching van leerkrachten bijna volgeboekt.

 

 

 

 

 

Meer getuigenissen

Aanverwante info